Johan Ryding, vd Sportamore

eHandelstrender 83: Sportamore – framtidens återförsäljare

Sportbutiken Sportamore gasar på efter att de lagt problemen med lagerflytt och automatisering av lager bakom sig. Under Q3 2018 växte Sportamore med 41 procent.

Snabba hemleveranser är en viktig komponent i Sportamores framgångsrecept som snart har snart gjort dem till ett miljardföretag. Inom ett par går krävs det förmedlingen sammadagsleveranser i storstäderna, tror Johan Ryding, Sportamores vd och medgrundare.

Han tror på återförsäljarens framtid i det digitala ekosystemet. Sportamore har också öppnat upp sin butik för Adidas som kan sälja direkt via återförsäljaren – ett komplement till den vanliga försäljningen.

Sportamore har inga planera på att öppna egna fysiska butiker, men Johan Ryding menar att det går att stärka relationen med kunderna utan eget butiksnät. Istället är det träningsappar, samarbeten med en gumaktör, event och popup-butiker är vägar till att bli kundernas förstaval.

I det 83:e avsnittet av podden eHandelstrender samtalar programledare Urban Lindstedt med Sportamores vd och medgrundare Johan Ryding.