Fredrik Palm, vd Desenio

eHandelstrender 91: Enkelhet nyckeln till Desenios framgång

Posterbutiken Desenio har genom att hålla affärsmodellen enkel lyckats växa till ett lönsamt e-handelsbolag med hundratals miljoner kronor i försäljning på över trettio marknader.

Vd-n Fredrik Palm leder Desenio med tre viktiga ledmärken ”always be closing”, ”always be paranoid” och ”om du har full kontroll går det för långsamt”.

Så lyssnar du på podden eHandelstrender: Det går att lyssna via SpotifyItunes/Podcaster, Acast, Pocket Casts, Soundcloud eller alla andra fantastiska podd-appar. Sök efter eHandelstrender i din podd-app. I slutet hittar du också en spelare för webblyssning.

Desenio har länge flugit under radarn men vd-n Fredrik Palm berättar öppet i podden eHandelstrender om de tre senaste årens tillväxtresan på Desenio. Med ett laserskarpt varumärke och tydligt definierad målgrupp har Desenio blivit ett av Sveriges lönsammaste e-handelsbolag.

Runt 200 posterns tas fram varje månad utifrån en designhandbok och ett stort antal datapunkter. Dessutom testar Desenio just nu med AI för att optimera vilka posters som exponeras för besökare.

I avsnitt 91 av podden eHandelstrender samtalar programledare Urban Lindstedt med Fredrik Palm som är vd för posterbutiken Desenio. Han har varit vd för flera kända e-handlare som Lekmer, Rum21 och Trettio. Han är också styrelseledamot för Sleepo.