Carl Helgesson

eHandelstrender 97: Att ranka och konvertera på Amazon

Carl Helgesson hittade Amazon när han letade efter nya affärsmöjlighter. Han flyttade till Las Vegas och på två år sålde han egna varumärken på Amazon för tio miljoner kronor.

Oavsett var du sitter i världen kan du använda Amazon som plattform för att sälja till de riktigt stora marknaderna i världen. Men det finns många fällor att trampa i när man konkurrerar med miljontals andra säljare på Amazon.

Så lyssnar du på eHandelstrender: Det går att lyssna via SpotifyItunes/Podcaster, Acast, Pocket Casts, Soundcloud eller alla andra fantastiska podd-appar. Sök efter eHandelstrender i din podd-app. Nedan hittar du också en spelare för webblyssning.

Det viktigaste är att själv ta hand som försäljningen och inte låta Amazon sköta den, enligt Carl Helgesson. Ta kontrollen över ditt varumärke på Amazon. Se till att kunderna recenserar dina produkter. Ta väl hand om kunderna och gå till botten med dåliga recensioner.

Ibland kan det vara bättre att höja priset än att sänka det när konkurrensen ökar inom ett segment. Amazon handlar om att sticka ut.

Med tiden börjande Carl Helgesson att hjälpa andra företag att lyckas på Amazon. Han har organiserat sitt konsultbolag Rankona Mazon i nätverk dör hans anställda finns över hela jorden. En nödvändighet för att kunna locka rätt anställda.

I avsnitt 97 av podden eHandeltrender samtalar programledare Urban Lindstedt med Carl Helgesson som driver konsultföretaget Rankona Mazon.