I år blir det blodbad i detaljhandeln

2019 blir ett ödesår för svensk detaljhandel. E-handeln fortsätter att växa, konsumenterna funderar allt mer på hållbarhet och en lågkonjunktur står inför dörren. När flera trender samverkar kommer flera detaljhandelskedjor att hamna i rekonstruktion eller konkurs samtidigt som många e-handlare har problem med lönsamheten.

Förra året skedde all tillväxt inom sällanköpshandeln online samtidigt som den fysiska kanalen tappade försäljning, enligt rapporten E-barometern 2018. Sannolikt kommer den fysiska handeln aldrig mera att växa.

Konkurser & rekonstruktioner

Jag har tappat räkningen på detaljhandelskedjor som tvingats till konkurs eller rekonstruktion de senaste åren. Efter rekonstruktionen stänger exempelvis Sova var fjärde butik. En ny ägare tar över kedjan Best of brands efter konkursen. Nyligen gick BR-leksaker och Toys R Us i konkurs och under 2018 försvann Gallerix och Club Xprs. Listan på kedjor som tvingats till rekonstruktion kan göras lång: Indiska, JC, Teknikmagasinen, Sova med mera.

Detaljhandelskedjorna har stora problem att anpassa sig efter kundernas nya vanor och krav. Kvartalsrapporterna från modekedjorna har varit en ständig besvikelse. Detaljhandelskonsulten Magnus Ohlsson ger inte Lindex, MQ, Indiska eller KappAhl några större chanser att överleva.

Allt detta har hänt under en stark högkonjunktur och nu pekar det mesta mot att Sverige är på väg mot en lågkonjunktur. En lågkonjunktur som jag tror kommer att skynda på digitaliseringen av detaljhandeln då människor kommer att bli allt mer prismedvetna.

Lönsamhetsproblem i e-handeln

Samtidig brottas många e-handlare med lönsamheten och de svenska noterade e-handelsbolagen har inte varit några vinnare på börsen. Personligen tror jag att det är svårt att lyckas som återförsäljare på nätet medan ett väl nischat varumärken som klockbolaget Daniel Wellington går häpnadsväckande bra.

Vi är också många som tror att Amazon kommer att etablera sig i Sverige i år. I december köpte de ytterligare 210 000 kvadratmeter mark i Katrineholm till de tidigare 77 000 kvadratmeterna utanför staden. De köper också 123 000 kvadratmeter i Eskilstuna. All den marken lär inte användas bara till att bygga serverhallar.

Klimatångest

Jag hoppas också att människors klimatångest ska resultera i att vi konsumerar mera ansvarsfullt. Annonstorg som Blocket, begagnatsajter som Sellpy, auktionssajter som Auctionet.com och Tradera gör det enkelt att handla begagnat. Kanske vi avstår att köpa nya mobiler varje år när stormar och värmeböljor får oss att fundera kring klimatförändringarna.

Kunderna vill handla på nätet och är allt mer bekväma med att handla från utlandet. Personligen ser jag hellre levande stadscentrum än köplador i städernas utkanter. Jag tror att framtiden ligger i mindre spetsigare butikskoncept som kombinerar försäljning av varor med ett spännande tjänsteutbud och riktigt bra e-handel. Men alla kommer inte att överleva förändringarna.