Victor Wennerholm, vd Redeal

Tillfället som gör dina kunder till ambassadörer

Normalt är kunders rekommendationer till vänner, referral marketing, den mest effektiva marknadsföringen. Det fungerar särskilt bra för starka nischade varumärken som kommer med ett stort engagemang.

Influencers-marknadsföring är ganska dyrt och inte alltid effektivt. Medan vänners rekommendationer ofta påverkar våra val av produkter och tjänster i större utsträckning än betalda influencers. Och som varumärke eller återförsäljare går det att lyfta spontana rekommendationer till en mer systematisk marknadsföring.

I Ehandelstrender Extra samtalar programledaren Urban Lindstedt med Victor Wennerholm, vd på Redeal. Ehandelstrender Extra är ett betalt samarbete mellan Ehandelstrender och Redeal. Och Redeal tillhandahåller en lösning som fångar upp konsumenters rekommendationer till kraftfull marknadsföring. Du hittar mer information på Redeal.io.

Att låta kunder rekommendera produkter, referral marketing, fungerar särskilt bra för starka nischade varumärken, eftersom kunder som rekommenderar väljer vilka vänner att rekommendera produkten till.

Beteendena att rekommendera produkter skiljer sig stort mellan regioner i Europa och världen. När svenskar delar i en utsträckning mellan 12-20 procent, delar sydeuropén i en bit över 30 procent av fallen, medan en asiat gör det upp till 45-50 procent av tillfällena.

Läs mer hos Redeal