Norden blir en e-handelsmarknad

Att Norden utvecklas till en sammanhållen e-handelsmarknad är en tydlig trend inom e-handeln för de kommande åren.

E-handelsgiganter som Cdon, H&M, Inkclub, Komplett, Ellos och Halens har länge sålt till hela Norden. På senare år har Adlibris gått samma väg. Och Dustin har nyligen köpt in sig på den danska marknaden och planerar att närma sig den norska. Många uppstickare som Grandshoes, Coolstuff, Tretti, Middagsfrid och Nelly har börjat sälja till Danmark under 2009. Både Danmark och Norge finns med i många mindre e-handlares framtidsplaner.

Norge är den viktigaste utlandsmarknaden för svenska e-handlare. 42 procent av e-handelsföretagen har sin största utlandsförsäljning till Norge, följt av Finland (26 procent) och Danmark (14 procent), enligt rapporten ”När lokalt blir globalt” av Svensk Handel. Av de tillfrågade företagen tror närmare sex av tio att försäljningen till utlandet kommer att öka, och det är en ökning med 50 procent sedan föregående år.

20 procent av danskarna och 22 procent av norrmännen har näthandlat från Sverige. Andelen svenskar som handlat från Danmark (14 procent) och Norge (3 procent) är mindre, enligt rapporten ”Distanshandel i Norden 2009”. Finland ligger en bra bit efter sina skandinaviska grannar.

Men frågan är om konsumenterna alltid är medvetna om att de handlar från sina nordiska grannländer. Vilka svenskar uppfattar Komplett.se som en norsk butik, och vilka danskar uppfattar Ellos.dk som en butik i Sverige?

Trots att Sverige, Norge och Danmark ligger i topp i världen, i fråga om e-handel, har den nordiska marknaden länge lämnats åt sitt öde av de största internationella aktörerna som exempelvis Amazon. Norden är för litet och vi krånglar ju dessutom till allt med att ha tre språk på 25 miljoner invånare. Därför kan de nordiska företagen i lugn och ro bygga upp sina verksamheter utan allt för vass konkurrens utifrån.

Den låga svenska kronan har också givit Sverige fördelar i kampen om de pannordiska kunderna.

Alla de nordiska postbolagen erbjuder idag logistiklösningar för e-handlare som vill sälja till hela Norden. Ofta blir det inte dyrare att skicka ett paket mellan länderna än att skicka paket inom Sverige. De stora betallösningarna erbjuder också betalalternativ som passar för alla länder.

Hinder för den nordiska e-handeln är danskarnas förkärlek till Dankort som betalningssätt, vilket kräver att e-handlaren har ett danskt bolag. Ett annat hinder är att Norge inte är medlemmar i EU, vilket skapar tullkrångel. Men båda problemen går att lösa för en ambitiös e-handlare.

Även om det nordiska samarbetet vacklar under EU finns det tveklöst en kulturell gemenskap mellan de nordiska länderna som gör det enklare att förstå varandras marknader. Vi har liknande lagstiftning och litar på varandra helt enkelt.