Sociala medier allt viktigare för e-handeln

Allt fler e-handlare provar sociala medier och flyttar försäljning utanför de egna kanalerna. Det berättar kommunikationskonsulten Judith Wolst för E-handelstrender.

Judith Wolst, konsult på kommunikationskonsultföretaget Hallvarsson & Halvarsson, har arbetat med sociala medier hos näthandlare som Sid and Sally och Haléns.

– Den sociala webben och e-handeln kommer att närma sig varandra. Allt fler e-handlare vågar prova sociala medier, även om svenska e-handlare ligger efter sina kollegor i USA. Vi ser nu hur e-handlare lyfter in bloggare i butiken.

Sociala medier blir särskilt viktiga för produkter som människor är intresserade att diskutera som böcker, filmer och mobiler. Därför är det viktigt för e-handlare att lära sig sociala medier.

Den sociala webben innebär att e-handeln blir mer transparent. Användare kommer att göra reklam för produkter de gillar på Facebook eller på sina egna bloggar. Här bidrar tjänster som Twingly som visar när en bloggare skriver om en produkt.

Samtidigt blir det tydligt när kunder är kritiska till en produkt eller butik. Företag med nöjda kunder är överlag de som har mest att tjäna på den sociala webbens utveckling. Om några år kommer det att bli vanligt att flytta ut försäljningen till communitys som Facebook och populära bloggar. Istället för att lägga upp en banner hos bloggaren sker hela transaktionen på bloggen. ”